Entradas populares

domingo, 5 de junio de 2011

Pràctica 4b - Opció A

Per a la realització de la pràctica 4b, hem escollit la opció A; on tractarem dos dels diferents tipus d’organitzacions horitzontals que existeixen, aquestes seràn:
-          Organització virtual
-          Organització hipertext

Organització virtual

Definició segons Juan Carrión:
Les organitzacions virtuals tenen com a objectiu principal la flexibilitat, i són molt semblants a les organitzacions en trèvol i en xarxa. Són organitzacions orientades al mercat, que es configuren com un conjunt de cadenes de valor relacionades entre proveïdors, clients, competidors, altres organitzacions i la pròpia empresa.

Definició segons  Jorge E. Pereira:
Les organitzacions virtuals, tenen el significat que les persones que les formen estan connectades per mitjà de tecnologies de comunicació com clients, caps, empleats, familiars i amics. Això significa que no es comuniquen mitjançant contacte directe i personal, és a dir, que no es troben en el mateix lloc.

Característiques del model:
  • Aquest model fa que l’empresa disposi d’una xarxa de funcions que interactuen permanentment, per tal de poder apropar-se més a la seva clientela.
  • L’empresa s’adapta fàcilment i ràpidament a les condicions canviants dels negocis.
  • Com que són organitzacions on s’utilitza molt el teletreball i no tenen una ubicació molt concreta geogràficament, es poden considerar organitzacions disperses.
  • Els treballadors i els grups de treball tenen permís per actuar i crear valor, de manera que es distribueix la intel·ligència empresarial. Poden prendre iniciatives i assumir riscos per estar més a prop dels clients i poder treballar amb major productivitat gràcies a que se’ls lliure d’un control burocràtic molt estricte.
  • El nucli central de l’empresa està constituït pel conjunt de col·laboradors amb suficient autonomia i que coneixen molt bé els objectius de l’empresa. El treball es reparteix entre equips intersticialitats i es relacionen mútuament, mitjançant projectes, amb altres grups.
  • Els treballadors i els grups de treball actuen alhora com a clients i com a servidors amb interessos comuns immediats i clars.
  • Aquestes organitzacions són difuses ja que no es pot definir molt clarament els seus límits.
  • La seva capacitat per produir i desenvolupar nous productes ràpidament els hi dóna la característica d’organitzacions ràpides.


Organitzacions que segueixen aquest model (i les seves direccions web):
  •           Amazon:
Aquesta empresa no disposa de tendes tot i dedicar-se a la venta d’articles. No treballa amb inventaris, sinó que rep només el pagament utilitzant targetes de crèdit que realitzen els seus clients. Les comandes i ordres són rebudes i administradors per un sistema informàtic en el quan no hi intervenen persones.

  •           Mercadeo:
Es tracta d’una organització completament digital que està ubicada en un remot servei central d’Estats Units on l’únic contacte entre col·laboradors, lectors i editors són correus electrònics. Molts d’aquests col·laboradors mai s’han vist en persona ni entre ells ni amb els editors.

Vídeos de documentació:

-          Debat en un programa colombià sobre el teletreball i les oficines virtuals:


-          Exposició sobre les organitzacions virtuals (a partir del minut 3:40):


  

Organització hipertext

Definició segons Nonaka i Takeuchi:
Aquestes organitzacions es poden classificar com organitzacions de tipus xarxa, que es basen en el coneixement i l’aprenentatge organitzacional. Utilitzant xarxes telemàtiques, són capaces de crear noves relacions i interactuar electrònicament. Es base en la creació d’equips de projectes multidisciplinaris que treballen amb el client. D’aquesta manera poden innovar aprofitant la informació que es va guardant del projecte en bases de dades i que després pot ser utilitzada.
Aquest tipus d’organització és la més dotada per poder crear coneixements. Les seves característiques són la coexistència i la superposició de diferents estructures, departaments, ...
Es podria afirmar que són una barreja entre estructures jerarquitzades (part burocràtica) i estables amb estructures paral·leles i flexibles, d’aquesta manera s’aprofiten les parts positives de totes dues estructures.

Característiques del model:
  • Sistema de negocis: part burocràtica de l’empresa i part dedicada al desenvolupament de l’activitat principal, es correspon amb l’estructura de posició de qualsevol organització.
  • Equip de projectes: traves el sistema de negocis en forma d’estructura de processos i està integrada per equips de projectes dedicats a l’activitat innovadora, i per això, a la generació de coneixement. Aquest coneixement s’incorpora la part de negocis on s’aplica i s’explota.
  • Base del coneixement: part on s’emmagatzema el coneixement generat. Es el “magatzem” de coneixement organitzatiu, i està integrat pels sistemes i elements en que es suporta el coneixement generat en la organització.


Organitzacions que segueixen aquest model (i les seves direccions web):
  •          Sony Computer Entertainment
Posseeix les tres parts en que es diferencien les organitzacions hipertext amb una part de l’estructura més rígida (part de I+D) i una part, l’equip de projectes que treballa en paral·lel i que és l’encarregat d’innovar i crear nous projectes i, per últim, disposa d’una gran base de dades.

No hay comentarios:

Publicar un comentario